ΕΣΠΑ Σύνδεση Μελών 4Schools

Δημιουργικός χρόνος γονέα και παιδιού

Ο χρόνος που θεωρείται δημιουργικός, δεν σχετίζεται τόσο με την χρονική διάρκεια που αφιερώνουμε στα παιδία, αλλά στην ποιότητα της επικοινωνίας, της επαφής και της σχέσης που αναπτύσσουμε μαζί του σε κάθε ευκαιρία αλληλεπίδρασης μαζί τους.
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΟΣ ΧΡΟΝΟΣ = ΠΟΙΟΤΙΚΟΣ ΧΡΟΝΟΣ
 
Τι σου έλειψε παιδί μου;
 
Φυσικά το ζητούμενο δεν είναι μόνο τα υλικά αγαθά που προσφέρονται στο παιδί, αλλά η πραγματική σύνδεση με τις ανάγκες του παιδιού για:
  • συναισθηματική επαφή και ανταλλαγή
  • αγάπη
  • αποδοχή
  • φροντίδα
  • χάδι
  • ασφάλεια
  • εν-συναίσθηση
  • επικοινωνία και διάλογο
  • πληροφόρηση και ανάπτυξη
  • προσφορά ποικίλων γνωστικών ερεθισμάτων
  • συμμετοχική διασκέδαση
  • μοίρασμα εμπειριών και βιωμάτων
Έτσι η απάντηση στην συχνή φράση «…μα πέρασα μια ολόκληρη μέρα με το παιδί μου… τι άλλο να κάνω;», είναι πιο εύστοχη αν αναρωτηθεί ο καθένας για το πόσο ήταν ουσιαστικά συνδεδεμένος και παρόν στο χρόνο που μοιράστηκε με το παιδί του, σύμφωνα με τα παραπάνω.
 
Μετά από μια εξαντλητική μέρα, πως μπορώ να είμαι αποδοτικός στην
συνύπαρξη με το παιδί μου;
 
Θυμηθείτε το παραμύθι με τον ξυλοκόπο!
«…ήταν μια φορά ένας πατέρας που έπιασε δουλειά ως ξυλοκόπος. Την πρώτη μέρα λοιπόν στην δουλειά κατάφερε να κόψει 30 δέντρα! Κατάκοπος, αλλά πολύ ευχαριστημένος επιστρέφει σπίτι να φάει ένα πιάτο φαί και να κοιμηθεί, ώστε να είναι ξεκούραστος και αποδοτικός στην κοπή των δέντρων και την επόμενη μέρα.Όταν γύρισε λοιπόν σπίτι, το παιδί του έτρεξε στην αγκαλιά του και με ανυπομονησία και μεγάλη χαρά του ζήτησε να παίξουνε. Εκείνος του είπε ότι είναι πολύ κουρασμένος και έχει ανάγκη να φάει. Αφού έφαγε λοιπόν και το παιδί του περίμενε υπομονετικά να παίξουνε, εκείνος είχε πια βαρύνει από το φαί και η κούραση του έφερε υπνηλία. “Πρέπει να ξεκουραστώ γιέ μου, ώστε αύριο στην δουλειά να είμαι ξεκούραστος και να κόψω πολλά δέντρα, πάρα πολλά δέντρα” , του είπε και πήγε για ύπνο καθώς μονολογούσε… “πρέπει να κόψω πολλά δέντρα, πάρα πολλά δέντρα και να φέρω λεφτά στην οικογένεια μου, τίποτα να μην τους λείψει!”
Την επόμενη μέρα ήταν λίγο λιγότερο αποδοτικός και κατάφερε να κόψει γύρω στα 20 δέντρα. Γυρνώντας σπίτι, δεν ένιωθε το σώμα του από την κούραση, τα χέρια του ήταν μουδιασμένα και η σκέψη του αφιερωμένη στο πόσα δέντρα θα καταφέρει να κόψει την επόμενη μέρα, ώστε να φέρει πολλά λεφτά στην οικογένεια του και να μην τους λείπει τίποτα. Άνοιξε την πόρτα και ο γιος του τον περίμενε πάλι να παίξουνε και να του πει τα νέα του από το σχολείο. “Μα δεν βλέπεις γιέ μου, είμαι πολύ εξαντλημένος και έχω ανάγκη από πολύ φαί και ύπνο, γιατί αύριο με περιμένει πολύ δουλειά!”
Μέρα με την μέρα η απόδοση του στην δουλειά μειωνόταν, παρά το καλό φαί και τον ύπνο, ώσπου έφτασε κάποια μέρα να κόψει μόνο δύο δέντρα. Τότε το αφεντικό τον κάλεσε να μιλήσουνε.
- “Τι σου συμβαίνει;” τον ρώτησε, “κάθε μέρα είσαι και λιγότερο αποδοτικός..”
- “πραγματικά δεν καταλαβαίνω… τρώω καλά και προσπαθώ να ξεκουράζομαι και να κοιμάμαι όσες περισσότερες ώρες μπορώ!” Και τότε το αφεντικό τον ρώτησε:
- “το τσεκούρι σου το ακονίζεις καθόλου;”
- “τι εννοείτε, δεν καταλαβαίνω!”
- “ρωτάω αν ακονίζεις καθημερινά το τσεκούρι σου, αν δηλαδή φροντίζεις καθημερινά για την προσωπική σου ισορροπία… αν αφιερώνεις χρόνο στην γυναίκα σου μετά την δουλεία, να απολαύσετε ένα δείπνο, να πιείτε ένα ποτήρι κρασί, να παίξεις, να διασκεδάσεις και να χαλαρώσεις με το παιδί σου… Αν δεν ακονίσεις το τσεκούρι σου καθημερινά, είναι σίγουρο ότι η απόδοση του θα ελαττώνεται!” …»
 
Μετατροπή του χρόνου που αφιερώνουμε στα παιδειά σε μια δημιουργική και αναζωογονητική παύση από την πιεστική καθημερινότητα!
 
 
Αν χωρίζαμε τις ώρες της καθημερινότητας σε δυο βασικές κατηγορίες
 
 
Τα «πρέπει» και οι υποχρεώσεις ρουτίνας, αρκετά κοπιαστικές
  • ύπνος
  • φαγητό
  • μαγείρεμα
  • μπάνιο
  • ντύσιμο
  • δουλειές σπιτιού
Γίνετε ομάδα με τα παιδιά και διασκεδάστε το!
 
 
Μετατροπή των δραστηριοτήτων που πρέπει να γίνουν σε διασκέδαση… και παράλληλη προσφορά γνώσης!
 
 
Εμπλουτίστε τις καθημερινές δραστηριότητες με γνωστικά ερεθίσματα
 
 
Μπάνιο!
  • Εκμάθηση εννοιών όπως
-    ζεστό - κρύο
-    επιπλέει - βουλιάζει ( με την βοήθεια παιχνιδιών στην μπανιέρα )
-    δεξί - αριστερό ( π.χ. τώρα σαπουνίζουμε δεξί χέρι, αριστερό πόδι )
-    τα μέρη του σώματος ( ας πλύνουμε καλά την γάμπα, ξέπλυνε το μπράτσο σου )
 
  • Διασκέδαση με προσωπική εμπλοκή, όπως στο πέταγμα του νερού και στο πιτσίλισμα
    ( έτσι κι αλλιώς θα χρειαστεί σφουγγάρισμα … ας το διασκεδάσετε παρέα, παρά να θυμώσετε μαζί τους )
 
Πλύσιμο / άπλωμα ρούχων, ετοιμασία τραπεζιού, καθαριότητα σπιτιού, συγύρισμα!
  • Κάντε το παιδί μέτοχο... εμπειρική – συμμετοχική γνώση!
-    αύξηση αυτοπεποίθησης
-    αύξηση εφευρετικότητας
-    ανάπτυξη αυτονομίας
-    εξερεύνηση προσωπικών ικανοτήτων και δεξιοτήτων
-    απόλαυση της αξίας της προσφοράς και της προσωπικής συνεισφοράς σε μια δημιουργία
-    μοίρασμα και ουσιαστική συνύπαρξη
 
 
Διασκεδαστική διευκόλυνση και αυτονομία στις δραστηριότητες αυτοεξυπηρέτησης!
 
 
  • Για να γίνει το βούρτσισμα των δοντιών κάτι πιο ξεχωριστό...
 
  • Αυτονομία...
 
  • Μπορεί να το βρει και μόνο του, διευκόλυνση στην εύρεση δεξιού και αριστερού παπουτσιού...
 
  • Καθάρισμα και κινητοποίηση νοητικών και γνωστικών δεξιοτήτων!
 
Μαγείρεμα!
 
  • Κινητοποιείστε όλες τις αισθήσεις του
-   όσφρηση ( τι μυρίζει; )
-   αφή ( ζύμη, φαντασία, πειραματισμός )
-   όραση ( έλιωσε η σοκολάτα; φούσκωσε το κέικ; το βούτυρο που λιώνει )
-   ακοή ( το νερό της βρύσης που τρέχει, το λάδι που καίει στο τηγάνι )
-   γεύση ( πειραματισμός - αλμυρό, γλυκό, πικρό, ξινό… )
 
Παράλληλα με το μαγείρεμα εξιστορήστε του ένα παραμύθι ή μια εμπειρία του παρελθόντος, κάνει την συνύπαρξη απολαυστική.
 
 
O Ελεύθερος Χρόνος
 
Για να είμαι πραγματικά παρόν στο παιχνίδι, μπαίνω στον κόσμο του και γίνομαι και εγώ παιδί!
 
  • Νιώθω καλύτερα
-    Τις ανάγκες του
-    Τα συναισθήματα του
-    Δημιουργείται καλύτερη επικοινωνιακή ατμόσφαιρα
-    Εκτονώνεται και η γονική ημερήσια ένταση
 
 
Επιλέγουμε δραστηριότητες που δίνεται η ευκαιρία γονέας και παιδί να:
 
  • Συν-δημιουργήσουν, μέσα από αυθόρμητες εκφράσεις και παράλληλη ομαδική δράση
-    Πλαστελίνη
-    Πηλός
 
  • Να εξελίξουν και να συμπληρώσουν ο ένας τον άλλο
-    Ιστορίες που δημιουργούνται λέγοντας ο καθένας από μια λέξη ή φράση
-    Ζωγραφίζοντας παρέα στο ίδιο πλαίσιο
 
  • Να μοιραστούν σκέψεις και συναισθήματα
-    Βλέποντας παρέα μια ταινία
-    Διαβάζοντας ένα παραμύθι
 
  • Να συνυπάρχουν και να είναι παρόν με όλες τους τις αισθήσεις
-    Χορός
-    Μουσική
-    Παιχνίδια / κατασκευές
 
 
Κιάρα Ελίνα
Ψυχολόγος / Ψυχοθεραπεύτρια / Ψυχοδραματίστρια